Sunday, June 13, 2010

Matei III - Versetul Patru [Studiu/Comentarii]

Matei III – Studiu


Versetul Patru – “Ioan purta o haină de păr de cămilă, şi la mijloc era încins cu un brâu de curea. El se hrănea cu lăcuste şi miere sălbatică.”

                Acest verset ne face o introduce asupra modului de viață al lui Ioan Botezătorul: ne arată cum se îmbrăca și cum se hrănea. Toate acestea semnifică viața lui Ioan, modul lui de a fi și de a trăi. Da! Până la urmă, ce mănânci, modul în care mănânci și te îmbraci și orice alt detaliu exprimă cine ești. Ioan, prin mâncarea, îmbrăcămintea și modul lui de trai, dăruia altora simplitate și smerenie sfântă. Până la urmă, orice detaliu, fie îmbrăcămintea, fie hrana sau vorba și oricare alt amănunt descriu ce ești tu și ce a investit Domnul în tine. De exemplu, cine se îmbracă și lucrează ca un electrician este numit electrician; cine este tâmplar și se îmbracă și lucrează ca tâmplar… este tâmplar. Tot așa, cine e pocăit, se îmbracă precum un pocăit [cu haine cuviincioase, simple și smerite, să nu atragă atenția și nici să nu stârnească lucruri neplăcute celor din jur] și se pocăiește în mod constant; de aceea el este numit pocăit. Trăirea lui, îmbrăcămintea, mâncarea, vorbirea și orice alt lucru…toate îl descriu ca fiind pocăit. Dacă modul tău de a trăi înseamnă să te pocăiești, atunci ești pocăit, iar, prin faptul că te pocăiești și accepți Sângele Domnului Isus, atunci ești Sfânt. Pocăința e acceptarea Iertării, Curățirii. De aceea… prin modul tău de a trăi, ce le spui celor din jur, dar mai ales ție?



                “Ioan purta o haină de păr de cămilă, şi la mijloc era încins cu un brâu de curea” – Din Zaharia 13:4 și 2 Împărați 1:8 se observă o mare diferență. Diferența dintre Ilie și proorocii descriși în Zaharia e una simplă, și anume, proorocii falși se îmbrăcau doar pentru că tradiția le impunea lucrul acesta. Ilie se îmbrăca așa pentru că acea vestimentație reprezenta modul său de viață. Ceea ce încercau acei prooroci o făceau în spiritual unei tradiții reci, fără Dragoste fierbinte și fără smerenie și simplitate, ci doar din prefăcătorie se îmbrăcau în acel mod. Îmbrăcămintea lui Ilie era un act al smereniei. Se pare că Ilie avea destule bogății sau resurse de a fi îmbrăcat, dar, prin îmbrăcămintea lui, a declarat ceva profund de la Dumnezeu. Îmbrăcămintea lui Ilie era influențată de modul traiului său, nu după o tradiție sau un ritual rece… În același timp, degeaba ne îmbrăcam cât mai cuviincios dacă trăirea noastră nu constă în Dragoste, dacă Domnul Isus nu trăiește prin noi.
                Vedem atâtea exemple în Biblie… oare Ioan Botezătorul a făcut ca acei prooroci falși, sub forma unui ritual sau a tradiției? A dorit el să îmbrace o formă de mândrie, precum că-i proorocul sau slujitorul Lui Dumnezeu? Nicidecum! Ioan Botezătorul era îmbrăcat așa fiindcă traiul lui era de o așa natură, însă, uitați-vă la farisei: ei se îmbrăcau ca să fie lăudați de oameni. Ca să atragem atenția, mulți , chiar dintre noi, arătăm o smerenie de fațadă, o evlavie de formă și, până la urmă, facem asta pentru oameni și nu din Dragoste, cum că trăim cu Adevărat în sfințire. Degeaba consideri că ești evlavios și te îmbraci cuviincios ca să ieși în evidență, înaintea oamenilor… ca să se vadă neprihănirea și sfințirea ta… E mult de zis, dar, pe scurt, vom clarifica un lucru. Domnul Isus a zis: cine-i curat înlăuntru, este curat și în exterior. Ioan botezătorul era îmbrăcat într-un asemenea mod pentru că asa era trăirea lui: smerită și extrem de simplă… El făcea acest lucru din inimă, nicidecum ca o fațadă. El făcea aceasta pentru  a scoate în evidență pe Dumnezeu, Lumina Lui, Domnul Isus, și nu el. Acum, dacă facem o comparație între Ioan și farisei, alături de ei fiind încadrați și saducheii, categoria ultimă nu făcea acest lucru din inimă, ci prin prefăcătorie. Era doar o formă de a atrage atenția și lauda pentru propriile interese. Dacă ne uităm că lăuntrul lor era putrezit, mort și lipsit de Dumnezeu, de Duhul Lui, de Dragostea Lui, e o mare diferență. Pornind de la acestea, ar trebui o cercetare asupra tuturor lucrurilor, pentru a ne întreba de ce și cum le facem; dacă într-adevăr Lumina Lui Dumnezeu este cea care se vede… sau doar eu-l nostru, o smerenie falsă, care exprimă mândrie sunt cele ce predomină. Oare îmbrăcămintea noastră exprimă trăirea noastră sau e o fațadă totală, o prefacere, o minciună care nu exprimă adevarata și reala fațadă a vieții noastre?
                Legat cu Zaharia 13:4, vedem că Dumnezeu a vorbit cu Adevărat, iar Cuvântul Lui nu se întoarce niciodată fără rod, ci El veghează ca totul să Se împlinească cu credincioșie. …m-am pus iarăși în locul lui Ioan, în acele vremuri. Aș vrea să ne supunem unui test de imaginație: fiecare dintre noi să ne imaginăm cum erau acele locuri și vremuri.
Vedem cum, din an în an, moda se schimbă. Vedem cum moda și îmbrăcămintea se schimbă înspre mai rău, încât să fie mai senzuală și să atragă ochii, să stârnească pofte și numai lucruri neplăcute Domnului și pentru cei din jur. Acum, probabil e normal să ziceți: ce legături există între îmbrăcămintea lui Ioan botezătorul, cu ce este în lumea asta și cu modul în care ne îmbrăcăm noi? E simplu. Dacă vom compara ce a zis Domnul, cum că nu vor mai fi prooroci mincinoși, care se vor îmbrăca precum aceia care se foloseau de așa zisul dar, pentru nimic altceva decât de a minți și înșela, urmărind să mulțumească propriile burți sau interesele și comfortul altora. Îmbrăcămintea lui Ioan botezătorul nu numai că era foarte rară și aproape de negăsit, chiar și în acele vremuri, însă era și (lucru ce nu le place multora din zilele noastre) demodată. Oricine din zilele noastre ar zice la fel despre portul lui Ioan botezătorul: neîntâlnit și foarte demodat. Pentru mulți, hainele cuviincoase, simple și smerite nu-s pentru noi și pentru zilele de azi. Vom spune că vor atrage prea multă atenție. Să nu vă gândiți că lucrurile stăteau diferit atunci; erau la fel ca și azi.
Bun, dar Ioan botezătorul a știut Cuvântul Lui Dumnezeu. El a știut că astfel de prooroci nu prea mai erau, dar n-avea de ales. El a înțeles că nu putea să rămână nepăsător față de ce a investit Dumnezeu în persoana lui. A conștientizat că trebuie să aibă un asemenea mod de viață. El a biruit, chiar dacă nu se mai îmbrăca în modul dictat de acele vremuri; chiar dacă era ceva total diferit și trebuia să fie o deosebire pentru alții; chiar dacă risca să ajungă denumit “drac”. Da, ei ziceau că are drac, însă de ce? Era numit așa printr-un simplu motiv; pentru acela că avea un alt mod de a trăi. Trăirea lui era în a face Voia Lui Dumnezeu, și cred că la fel trebuie să fie cu noi. Chiar dacă îi extraordinar de greu și totul ne stă împotrivă, noi trebuie să fim cu adevărat acei creștini care se împotrivesc; un creștin ar trebui să fie cel care stă cu fața împotriva miilor de valuri, împotriva unui tsunami. Ar trebui să stăm împotrivă, chiar dacă totul ne e împotrivă. Trebuie neapărat să stăm împotriva modei și îmbrăcăminții senzuale, care exprimă și stârnește numai lucruri neplăcute, împotriva voinței Lui Dumnezeu. E incredibil cum suntem înșelați de astfel de concepții ce ne vin pe undele modei zilelor noastre. Diferența dintre Ioan botezătorul și Ilie este de aproape 900 de ani, iar această modă era evident trecută; ceva mult depășit. Cu toate acestea, modul lui de a trăi s-a păstrat neschimbat față de cel al lui Ilie; era unul simplu și smerit. Oare noi nu putem să fim la fel? De ce credem că nu putem să ne îmbrăcăm simplu, smerit și cuviincios. Ce scuză avem înaintea Lui Dumnezeu? Dacă Dumnezeu l-a ajutat pe Ioan botezătorul, ne va ajuta și pe noi să trăim, să ne îmbrăcăm cuviincios și smerit, simplu și placut Lui.







                “El se hrănea cu lăcuste şi miere sălbatică.”   - Din Levitic 11:22 vedem că, după Lege, aveau voie să mănânce anumite feluri de lăcuste. E o lecție interesantă pe care ne-o dă Ioan botezătorul prin viața lui, care ducea lipsă de multe resurse. Chiar și așa, el a reușit să traiască  după Lege, după Cuvânt.
                Biblia ne învață că mierea e sănătoasă pentru trup, pentru inimă și are un gust bun. Totuși, ce vreau să scot în evidență este faptul că, în sărăcia lui, Ioan a reușit să trăiască o viață sănătoasă. Oare noi de câte ori dăm otravă sufletului nostru? De ce ne complicăm cu atât de multe lucruri și ajungem să mâncăm orice prin “fast-food-uri” …sau orice altă mâncare. Cea mai mare problemă, prin care s-ar putea explica multe, e că am ajuns atât de aglomerați cu o grămadă de sarcini ce par inutile. În contrast cu acestea, vedem că Ioan botezătorul a avut o viață simplă, liniștită, pustie față de lume. Mai mult de atât, el s-a hrănit sănătos, necheltuind exagerat pentru a trăi. A trăit pe cât de simplu, pe atât de sănătos. E o lecție foarte bună: să trăim sănătos și simplist, alături de Dumnezeu.
               Faptul că ducea traiul acesta atât de simplu, nu se datora lipsurilor financiare. El putea prea bine să mănânce ce era mai bun pe piață în acele vremuri. El singur a ales modul acesta de viețuire. El a ales să mănânce așa, din motivul că nu a avut nevoie de nimic altceva. El a ales ceea ce era cel mai important. A ales și a dorit să facă Voia Lui Dumnezeu. Ioan botezătorul a ales doar atât cât avea nevoie pentru a înfăptui Voia Lui; n-a vrut nimic în exces. Avem un bun exemplu din partea lui Ioan botezătorul și a Bibliei. E bine și frumos să avem binecuvântări, dar, oare de ce să avem în exces niște binecuvântări de care nu ne vom folosi? Pavel ne zice să ne folosim de lumea asta cum nu ne-am folosi de ea; să ne folosim de o mașină cum nu ne-am folosi, cum nu am avea-o. De multe ori exagerăm în toate și ajungem să ne pierdem total în excesuri cât mai extravagante. Domnul Isus a zis că va fi foarte greu să intre un bogat sau o persoană cu multe avuții în Ceruri. De ce? … Cu cât dispui de mai multe lucruri, cu atât riști să fii posesiv față de ele, născându-se în același timp multe cărări ce te conduc pe o cale greșită. De exemplu… cu cât renunțăm la mai multe lucruri pentru Domnul Isus, cu atât mai puține răscruci vor fi în viața noastră. Este ușor să vină o oportunitate, o ușă nouă, în așa fel încât să lăsăm Calea Singură și Adevărată, pe Domnul Isus. Cu cât deții mai multe lucruri, cu atât vei avea mai multe uși care să-ți deschidă spre drumuri confuze și să-ți fure privirea ce trebuie mereu ațintită spre Domnul Isus. De ce mergem după lucruri ce nu ne sunt de ajutor pe Cale, ci bagaje în plus, menite să ne pună greutăți pe spatele nostru și să ne îngroape în lucruri goale?.. De ce nu învățăm de la Ioan? El a vrut și și-a ales o viață simplă, fiindcă pur și simplu nu avea nevoie de altceva mai mult de atât, încât să facă Voia Lui Dumnezeu și să trăiască pentru El, pentru Domnul Isus; o viață simplă, smerită și doar cu lucruri de folos.  Bine ar fi să ne folosim de lumea aceasta ca și cum nu ne-am folosi de ea, să nu ne lipim de lucruri care nu ne ajută în a face Voia Lui Dumnezeu și a trăi cu El. Dacă vom căuta Voia și Neprihănirea Lui, restul vor veni de la sine, prin credință. De aceea, Ioan botezătorul ne-a dăruit o lecție de a trăi cu Dumnezeu, pe cât de simplu și smerit posibil. Ne-a învățat că nu ne trebuie lucruri extravagante să trăim într-o lume umplută cu lucruri exagerate și murdare. Putem să fim deosebiți față de lumea aceasta!!! Domnul Isus să ne ajute!!!


No comments:

Post a Comment